Väldigt Anonym

Jag är väldigt anonym. Det kan tydligen vara bra ibland (har jag hör).

WTF-moment #1314

Publicerad 2014-08-06 11:03:35 i Allmänt,

Okej det är troligen ingen som följt min blogg på flera år.
Därför antar jag att det är lika många (noll komma noll) som fick ett WTF-ögonblick i och med mina senaste två inlägg.
Tidigare inlägg har oftast genomsyrats av min optimism och humor.
Sen senaste lika lätt att ta till sig som den andra är svår att greppa och förstå.
Och då plötsligt slår jag till med negativa inlägg så att de nästan själva imploderar till ett svart hål som riskerar att förgöra sig själva och närområdet omkring dem.
Med "närområde" räknar jag sverige, norden, euroasien och resten av planeten jorden.
De inkluderar även de fyra innersta planeterna i solsystemen, gasplaneterna, krupierbältet och orts moln samt solen.
Även Alpha Centrauri och övriga närliggande stjärnor samt resten av vår galax ingår.
Det drabbar även andra galaxer i närheten samt resten av universum.

Min negativism är kopplad till min fullständigt totala utmattning som jag senaste tiden känner till och från.
Dock så är min inneboende optimism och humor kvar och jag ska försöka få den att lysa igenom ibland.

Från det ena till det andra så såg jag bland annat filmen Divergent igår.
Har du sett den så vet du att det är en dystopisk framtid där tydligen bara Chicago överlevt (?) eftersom man monterat en vägg av TV-antenner i samma omfattning som det finns parabolantenner i förortskomplexen med hög invandrartäthet.

Vad hotet egentligen är får vi aldrig veta och efter att ha sett filmen bryr man sig inte mycket om det.
Det är nämligen uppenbart att världen som beskrivs är kantat med så många idiotiska påhitt att man inte bryr sig.

Jag gillade vissa delar i filmen så som den fantastiska iden om effektivisering av kollektivtrafiken genom att undvika göra uppehåll och istället låta passagerarna hoppa på och av tåget.



Av de fem fraktionerna som tydligen ska få världen att fungera (jäpp - visst det räcker med dessa fem grupper för att samhällsmekanismen ska fungerar) får vi mest följa Duntless.
De står för lag och ordning och alla har ADHD i kvadrat eller kubik.

Ingen inom denna fraktion tycks heller ha någon högre moral förutom att slå först, hårt och snabbt och aldrig sluta slå förrän motståndaren inte är förmögen att göra motstånd (räcker inte med att denna ger sig).
Visst det låter ju som en trolig framtid...

En smart sak är att fraktionerna är väldigt lika klädda så man lätt ser skillnad på dem.
Det verkar inte vara uniformer utan mer att man har olika stilar som styrs av ett i filmen otydlig regelsystem.
Det är dock uppenbart att även här så är det viktigt att fraktionen för lag och ordning håller sig till mörka material och gärna läder.
Och sådant är ju aldrig fel...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Väldigt Anonym

Någon gång i början av 2008 dök plötsligt Väldigt Anonym upp här på blogg.se och skrev lite då och då. Väldigt Anonym är kanske inte alltid så jätte-anonym utan bara lite så där lagom. Bloggen är fylld med tankar och ideer från både verklighet och fantasi. Inget ska dock tas på allt för stort allvar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela